Той факт, що ставити особисте авто в індивідуальному гаражі з будь-якої точки зору краще, ніж на вулиці (на загальній стоянці, під вікнами квартири або ще десь), заперечувати безглуздо. Крім того, що гараж – це невелика майстерня (плюс погріб, місце для складування непотрібних речей і так далі – кожен використовує його по-своєму), він ще й значно подовжує термін служби автомобіля.
Доцільність зведення будівлі з профнастилу своїми руками багато піддають сумніву, але навіть самий затятий скептик не стане заперечувати, що таке будівництво – один з найменш витратних варіантів. Що врахувати, як все спланувати і правильно побудувати простий гараж з металопрофілю – на ці та інші питання можна знайти відповіді в цій статті.
Давати якісь однозначні рекомендації за всіма етапами будівництва було б не зовсім правильно. Багато залежить від місця, де буде розташований гараж (розміри майданчика, віддаленість від житлового будинку), бажання підвести ел/живлення, холодну воду, фінансових можливостей господаря, наявності досвіду в будівництві і багатьох інших факторів. Набагато корисніше зробити огляд різних варіантів зведення боксу для своєї машини, а що саме вибрати, читач вирішить самостійно.
Зміст статті (Содержание)
Схема гаража
Почати варто саме з цього. Гараж – це загальна назва критого місця для стоянки авто, а що конкретно потрібно саме нам?
Габарити
Якщо бокс розраховується під 1 легкову машину, то оптимальними вважаються параметри 3 х 5 (м). Цього достатньо, щоб додатково встановити робочий стіл, змонтувати полиці, шафки тощо. Тобто облаштувати власний міні-автосервіс (домашню майстерню).
Відповідно, бокс на 2 одиниці техніки повинен бути ширше – близько 4,5 м. Слід орієнтуватися і на марки машин. Адже після постановки в бокс вони не повинні стояти впритул так, щоб було неможливо відкрити дверцята, не зачепивши «сусіда».
Конфігурація боксу
Найбільш популярна форма гаража – паралелепіпед. Таку конструкцію зводити набагато простіше, ніж «черепашку».
Дах гаража
Варіантів всього 2 – одно- (плоский) або двосхилий. В принципі, при складанні гаража з металопрофілю різниця невелика, так як в останньому випадку не доведеться споруджувати потужну систему крокв, як це робиться при будівництві житлових будинків. Те, що витрата матеріалів буде великим – мінус, але збільшення корисного простору – плюс.
Ворота
Які вони будуть – поворотні, розсувні, кількість стулок, чи в одній з них двері? З усіма цими нюансами слід визначитися заздалегідь.
Погріб, оглядова яма
Як правило, ці додаткові «об’єкти» зустрічаються практично в кожному боксі. І якщо яма ще під питанням, то сховище продуктових запасів – неодмінний атрибут практично будь-якого гаража. Тому при визначенні його розмірів потрібно враховувати зручність розташування льоху та користування ним.
Каркас гаража
З чого його споруджувати? В принципі, профлистами можна обшити що завгодно. Наприклад, брус.
Працювати з деревиною нескладно, але її недолік відомий – потреба у систематичній обробці матеріалу препаратами від гниття (вогнебіозахист). Тому найчастіше для таких споруд легкого типу вибирається метал. Щоб зменшити вагу конструкції, заготовки краще брати профільовані. Труби бувають різними – для каркаса гаража доцільніше купувати вироби з прямокутним перетином.
Такі заготовки набагато простіше з’єднувати, так і потім, в процесі експлуатації, якщо доведеться свердлити опору (наприклад, для закріплення полиць, гачків тощо), це буде зробити набагато зручніше, ніж робити отвори в зразках круглої форми.
Металопрофіль
Асортимент даної продукції досить великий.
Різновид
Для гаража доцільніше купувати «оцинковку». По-перше, листи з полімерним покриттям коштують дорожче. По-друге, процес їх розкрою (а цим неодмінно доведеться займатися) набагато складніше. У приватному секторі основний ел/інструмент при роботі з залізом – «болгарка». Термічний вплив в області різання призводить до оплавлення полімеру, бризки металу – до його прожогу. Тому така робота вимагає досвіду. Та й чи є сенс витрачатися на більш дорогий матеріал, якщо цинкове покриття виглядає добре, а при необхідності гараж нескладно пофарбувати у будь який колір?
Параметри профілю
Для гаража досить металопрофілю категорії «С» або «СР», причому як для стін, так і для даху. Товщина – 0,5; висота хвилі – не менше 20 (мм). Купувати більш дешеву продукцію з маркуванням «8» або «10» не має сенсу. Такі листи не забезпечать належної міцності конструкції. Постійна вібрація тонкого прокату призведе до утворення щілин, деформації металу в місцях його фіксації кріпленням. Наслідки зайвої економії – частий ремонт обшивки.
На замітку!
При розрахунку необхідної кількості листів потрібно врахувати 2 моменти:
- Вони укладаються з невеликим (близько 15 см) «перехлестом».
- При розкрої не завжди вдається забезпечити точність різу по лінії.
Рекомендація – визначаючи обсяг закупівлі металопрокату, потрібно зробити поправку на деякий запас (приблизно 10%).
Технологія будівництва гаража
Фундамент
Невелика вага конструкції полегшує його зведення. Методика облаштування (розмітка, виїмка грунту, приготування розчину і так далі) докладно описана на нашому сайті, достатньо пошукати по слову «фундамент».
Стрічковий
Найчастіше можна зустріти рекомендації саме за такою основою, з застереженням – мілкозаглубленний фундамент. Але чи є сенс цим займатися? Риття траншеї, збірка і установка армуючого каркаса (а його ще треба вміти в’язати), робота з розчином, його завантаження та ущільнення, гідроізоляція – все це підвищує витрати і збільшує час на зведення. Причому значно, так як повне затвердіння штучного каменю по всій глибині займе не менше 3-х тижнів.
Варіанти фундаменту
№1 – викопавши невелику траншею по периметру, укласти з/б балки. Така основа забезпечить необхідну міцність. Час на його зведення і витрати – мінімальні. Але є проблема – як до залізобетону кріпити металеві профільні стійки?
№2 – те ж, тільки замість балок використовувати брус. Гідроізоляцію зробити нескладно. На дно траншеї, після засипки невеликої «подушки», що укладається, наприклад, плівка п/е (товста). Про довговічність такого фундаменту сперечатися можна довго (ж/д шпали – свідчення надійності), але те, що монтаж каркаса значно спроститься – безсумнівно.
Пальовий фундамент
Для гаража – відмінний варіант. Вкрутити в грунт гвинтові палі (досить перерізом 108) можна і поодинці. Залишиться лише наварити оголовки і змонтувати опорну раму з швелера або профільних рейок відповідних габаритів.
Стовпчастий
Можна використовувати труби – металеві або азбестоцементні. Єдине, що доведеться зробити – встановити всередині кожної 3 – 4 прутка (для додання жорсткості) і залити в порожнини бетонний розчин з наповнювачем дрібних фракцій (щебінь, галька). Для фіксації на такому фундаменті опорної рами арматурні прути повинні виступати над зрізом труби.
Каркас гаража
Після установки вертикальних стійок вони скріплюються горизонтальними рейками (знову-таки, профільними) – зверху, знизу і по центру. Ще на етапі проектування потрібно врахувати всі нюанси облаштування гаража – розташування підвісних конструкцій (полиці, шафки). У відповідності зі схемою встановлюються додаткові поперечки, на яких вся «начинка» і буде кріпитися.
Якщо передбачений двосхилий дах, то необхідно зібрати ферми (трикутної форми). Дві крайні + проміжні (для підвищення міцності покрівлі). Кількість останніх визначається в залежності від довжини гаража. Дана конструкція, як правило, монтується на землі, а потім піднімається і кріпиться на каркасі боксу.
Кріплення листів
Нічого складного в цьому немає. Єдина умова – кріплення повинно входити в профільні опори перпендикулярно їх площині. В залежності від виду аркушів вибираються саморізи. Для виробів з полімерним покриттям – зі спеціальними шайбами. Особливості фіксації показані на малюнках.
Утеплення
Мінвата – варіант не найкращий. Доведеться монтувати риштування, якісну паро – і гідроізоляцію, причому з обох сторін, так як такі плити поступово накопичують вологу. А профлисти – це метал, і за визначенням утворення конденсату на них не уникнути. Крім того, корисна площа гаража після такого утеплення дещо зменшиться.
Напевно, доцільніше зупинити вибір на піноплексі. Вся обшивка відрізняється строгою геометрією, тому з фіксацією зразків проблем не виникне.
Чим кріпити? Судячи з відгуків, основних способів два – силіконовим клеєм або монтажною піною. Така внутрішня обробка боксу багато часу не займе.
Виходить, що ніяких особливих складнощів в процесі будівництва боксу з металопрофілю виникнути не повинно. Якщо заздалегідь все спланувати, скласти креслення і підготувати інструмент і матеріали, то досить пари днів, щоб особистий автомобіль отримав дах над «головою». Успіхів!