Гараж часто використовується не тільки як укриття для автомобіля, але і стає своєрідним «чоловічим клубом».
Тут можна привести в порядок улюблену машину, обговорити з друзями нагальні проблеми, а при необхідності і переночувати.
Ми вже не говоримо про таку важливу функцію цієї будівлі, як зберігання домашніх речей та консервації.
До зведення гаража не можна підходити за залишковим принципом: «зліпив з того, що було». Тільки грамотний проект і правильне використання матеріалів зроблять його універсальним спорудженням.
В останні роки будівництво гаража з піноблоків стало надзвичайно популярним серед автовласників. Ми розглянемо саме цей конструктивний варіант, починаючи від фундаменту до даху.
Зміст статті (Содержание)
Чому піноблоки?
Відповідь проста – це теплий, недорогий і легкий в монтажі матеріал. Вартість блоків з пінобетону в середньому на 35-40% нижче ціни червоної цегли, а швидкість їх укладання в 3-4 рази вище. Невелика вага матеріалу дає відчутну економію при закладці фундаменту. Низька теплопровідність дозволяє побудувати тепле приміщення, в якому не буде холодно навіть при мінімальному обігріві.
Хороша паропроникність не дає вологому повітрю застоюватися в гаражі, позбавляючи кузов автомобіля від головного ворога – корозії. Досить висока міцність (35-50 кг/см2) забезпечує надійність не тільки в одноповерховій, але і двоповерховій будівлі з мансардним приміщенням.
Фундамент
Будівництво гаража з піноблоку своїми руками починається з закладки фундаменту.
Тут можливі два економічних варіанти:
- Мілкозаглубленний фундамент на піщаній подушці;
- Легкий пальово-стрічковий фундамент.
Якщо ваш гараж не буде розташований на проблемних (болотистих грунтах), то немає сенсу витрачати гроші на фундамент глибокого закладання. 50-60 см заглиблення в грунт, відсипання по дну траншеї 20-сантиметрової піщаної подушки (з пошаровим ущільненням) і встановлення арматурного каркаса. Ось і все, що вам потрібно зробити перед укладанням бетону.
Якщо грунт досить щільний і стінки траншеї не обсипаються, заливати бетон можливо без опалубки. Вона буде потрібно тільки вище «нуля» для заливки невисокого ростверку (20-30 см).
Траншею під мілкозаглубленний стрічковий фундамент (варіант з установкою опалубки в грунті) потрібно викопати на 20-30 см ширше товщини стіни з піноблоків. Це створить з боків ростверку додаткову «буферну зону», яка буде компенсувати тиск замерзлого грунту.
Заливаємо бетон в опалубку, даємо йому час набрати міцність (1-2 тижня) після чого робимо гідроізоляцію. Для цього найпростіше купити відро холодної бітумної мастики і обмазати ростверк з трьох сторін (з боків і зверху). Спрощений варіант – укладання по верху 1-2 шарів руберойду. Піноблок не дуже вбирає воду (закрита структура). Тим не менш, гідроізоляція ростверку і бетонної підлоги в гаражі потрібна обов’язково.
Другий варіант фундаменту (пальово-стрічковий) трохи складніше, але зате підходить для будівництва на рухливих грунтах. Викопавши траншею під мілкозаглубленний фундамент, в ній по периметру бурять свердловини глибиною, що перевищує позначку сезонного промерзання грунту. Для таких робіт підійде ручний або мотобур. Діаметр свердловин – не менше 1/3 ширини ростверку.
В кожну свердловину (роблять їх по всіх кутках, а під стіни бурять з кроком 1-1,2 метра) ставлять руберойд, згорнутий в трубу або обрізки азбоцементних труб. Потім в отвори опускають по 2-3 арматурних стрижня так, щоб їх кінці виходили в майбутній бетонний ростверк.
Після цього роботи ведуть за аналогією з першим варіантом. Пошарово відсипають піщану подушку, ставлять опалубку, арматуру і заливають бетоном.
Кладка стін
Піноблоки для гаража краще вибрати щільністю 600-800 кг/м3 (конструкційно-теплоізоляційні). Вони досить теплі і міцні. Менша щільність нам не потрібна, оскільки такий матеріал дуже крихкий.
Для кладки можна купити піноблок (20х30х60 см). Якщо ж вам хочеться зробити стіни більш теплими, то купуйте матеріал розміром 30х40х60см. Товщину стін можна збільшити, укладаючи блоки широкою стороною вниз (товщина 30-40 см).
Новачки найчастіше застосовують для кладки звичайний цементно-піщаний розчин. Більш досвідчені будівельники використовують перліт – оптимальний матеріал для отримання «теплого шва».
Він не дуже дорогий і робить кладку однаково теплу, без пропуску холоду через шви. Розчин з перлітовим утеплювачем готують у такій пропорції:
- 1 частина перліту;
- 1 частина цементу;
- 2 частини піску.
Вода додається невеликими порціями по мірі замішування до досягнення кладочної консистенції (густа сметана). Якщо ви не знайшли чистого перліту, то купіть суху розчинну суміш «термошов».
Навіть якщо ви зробили поверхню фундаменту досить рівною, все одно перший ряд піноблоків потрібно укласти на шар розчину завтовшки 2-3 см. Він дозволить блоку «знайти» своє місце і усуне ризик утворення тріщин від точкових навантажень.
Працюючи з пінобетоном, не слід забувати про його крихкість, тому через 2-3 ряда потрібно прокладати армуючу сітку з оцинкованої сталі або пластику.
Намітивши місце для воріт, потрібно встановити їх на фундамент, перевірити горизонтальність, вертикальність і закріпити їх тимчасовими підкосами.
Перев’язка швів – обов’язковий елемент технології. Особливо він важливий для піноблоків. Їх габарити набагато більше розмірів стандартної цегли, тому без перекриття швів у сусідніх рядах і на кутах кладки масив стіни не буде міцним і монолітним.
Вигнавши стіни під перекриття, зробіть перерву на пару днів, щоб розчин набрав міцність. Після цього роботи ведуть в залежності від того, чим буде перекриватися гараж.
Якщо ви будуєте двоповерховий гараж або вирішили перекрити одноповерховий залізобетонними панелями, то по верхньому ряду кладки потрібно зробити армований пояс із залізобетону висотою 15-20 см. Він захистить піноблоки від зминання важкими панелями і додасть будівлі просторової жорсткості.
Підлога
Тут все відносно просто. Знявши 15-20 см природного грунту і вирівнявши основу, його відсипают піском і ущільнюють трамбуванням. Після цього укладають товсту поліетиленову плівку, заводячи її край на 15-20 см на фундамент для відсічення ґрунтової вологи.
Для армування використовують звичайну кладочну сітку (осередок 10х10 см). Для створення захисного шару бетону під неї підкладають щебінку. Заливають перший шар (5-10 см) і розрівнявши його, стяжці дають кілька днів для набору міцності. Після цього на бетон ставлять дерев’яні маякові рейки з кроком рівним ширині правила, заливають і ретельно розрівнюють чистову стяжку.
Дах
Тут припустимі три варіанти конструкцій:
- Односхилий дах по дерев’яних балках;
- Двосхилий шатровий дах;
- Покрівля мансардного типу.
Якщо гараж буде використовуватись не тільки для зберігання машини, але і в якості майстерні, краще зупинитись на третьому варіанті. Мансардна конструкція ненабагато дорожче низькою скатної покрівлі, але вигідніше її з точки зору зручності експлуатації. Особливо це актуально для кооперативних гаражів, де стандартних габаритів 3,5х6 метрів явно недостатньо для облаштування майстерні. Крім цього, теплий гараж з мансардою можна експлуатувати круглий рік.
Уклавши на стіни дерев’яні балки перекриття, до них кріплять кроквяні ноги мансардної конструкції. Починають монтаж з торцевих стін (заднйої та фасадної). Зібравши дві крайні ферми, між ними натягують маячний шнур і встановлюють інші конструкції. Після цього набивають решетування та настилають шифер або металочерепицю.
Якщо вас влаштовує холодний гараж, то будівництво можна завершити підшивкою стелі фанерою, обрізною або шпунтованою дошкою. Якщо влаштовувати тепле приміщення, то даху, доведеться приділити більше уваги. В перекриття на шар пароізоляції потрібно укласти ековату або рулонну мінвату (шар не менше 10 см). Стіни мансарди також доведеться утеплити одним із зазначених матеріалів, закладаючи його в простір між кроквяними ногами і закриваючи зсередини пароізоляційною плівкою.
Розрахунок кількості матеріалів на гараж з блоків
Набір матеріалів для гаража висотою 2,5 і розміром в плані 6х3,5 метра включає:
- Пісок (для підсипки фундаментної подушки і статі);
- Бетон для фундаменту, монолітного поясу і підлоги;
- Руберойд чи холодна бітумна мастика для гідроізоляції;
- Кладочний розчин;
- Арматура;
- Піноблоки;
- Кладочна сітка;
- Дошка обрізна (підшивка стелі, підлога і решетування даху);
- Балки для перекриття, стропил;
- Утеплювач;
- Металочерепиця;
- Пароізоляція;
- Кріпильні вироби;
- Ворота.
Зробити розрахунок кількості піноблоків на гараж можливо, визначивши периметр фундаменту і помноживши його на товщину і висоту стіни. Від отриманого значення віднімаємо площу воріт, помножену на товщину стіни.
У нашому випадку підрахунки будуть виглядати так:
Периметр гаража = 6х2+3,5х2 = 19 метрів х 2,5 метра (висота стін) х 0,3 (товщина стіни) = 14,25 м3 піноблоків. З отриманого обсягу потрібно відняти обсяг воріт 2,5х2,0 метра х 0,3 м = 1,5 м3. Отримуємо 14,25-1,5= 12,75 м3.
Тепер цей об’єм ділимо на об’єм одного блоку – 0,036 м3 і отримуємо 354 штуки. Даємо запас 15% на відходи при різанні і транспортуванні 354х1,15= 407 штук. Тепер нам залишається визначити, скільки коштує побудувати гараж з піноблоків, враховуючи діючі ціни матеріалів (з доставкою на об’єкт).
- Піску нам потрібно 3,8 м3 (підсипка подушки фундаменту) + відсипання підлоги 2,4 м3 = 6,2 м3.
- Бетон М 200 (5,5 м3).
- Бітумна мастика холодна (2 відра по 18 кг).
- Розчин М100 (витрата =0,23 м3 на 1 кубометр кладки) х 12,75 м3.
- Арматура 14 мм.
- Кладочна сітка 100х100х3мм (2 рулони по 15 м2).
- Піноблоки 20х30х60 см (407 штук.).
- Дошка обрізна 2,1 м3.
- Балки для перекриття і крокв 1,26 м3.
- Утеплювач рулонний для перекриття (мінвата 10 см) 1,62 м3.
- Пароізоляція 1 рулон.
- Металочерепиця 54 м2.
- Кріпильні вироби 4 кг.
- Ворота (утеплені з хвірткою).