Традиційно у багатьох домовласників ремонтні роботи починаються одночасно з опалювальним сезоном. Тому проблеми з безпекою і надійністю старих радіаторів нікуди не йдуть, і фарбувати батареї в опалювальний сезон все одно доводиться, хочеться того чи ні. Краще все ж пофарбувати гарячу трубу опалення, ніж ризикувати і чекати цілий сезон до настання теплої погоди.
Зміст статті (Содержание)
Чи можна фарбувати радіатори опалення гарячими
У теорії все сучасні лакофарбові матеріали створювалися виключно для нанесення на поверхню в умовах робочих температур в 15-30оС. Всі інші варіанти фарбування вважаються аномальними, хоча на багатьох упаковках можна зустріти напис — фарба для труб гарячого водопостачання. Це не означає, що виробник рекомендує фарбувати гарячу батарею в кімнаті, компанія лише допускає, що після висихання лакофарбовий матеріал може переносити нагрів температури кипіння води.
Умовно, без особливих обмежень можна вдома фарбувати теплі батареї з температурою до 50оС. Це ніяк не вплине ні на якість, ні на умови роботи радіаторів. У всіх інших випадках потрібно буде кілька разів подумати, перш ніж намагатися організувати фарбування гарячих батарей опалення у себе в квартирі, коли за вікном мороз, опалювальний сезон в розпалі, і можливості повноцінно провітрити приміщення практично ніякої.
Чим загрожує спроба фарбувати гарячу батарею, температурою так в 80-90оС:
- Швидке, а в деяких випадках майже миттєве випаровування розчинника, в результаті над батареєю в кімнаті утворюються хмари з токсичних компонентів розчинника;
- Швидке схоплювання лакової основи фарби. Замість суцільного і більш-менш рівномірного шару виходить грудкувата пориста маса;
- Товщина лакофарбового шару збільшується в 1,5-2 рази проти звичайного фарбування.
У деяких випадках елементи системи гарячого водопостачання та опалення можна фарбувати без особливих проблем. Наприклад, можна без побоювання пофарбувати стояк — гарячу трубу опалення, від неї пуття мало, велика частина тепла в кімнаті виділяється саме через радіатор, тому можна експериментувати з фарбою в опалювальний сезон.
Якщо є сумніви в тому, наскільки лакофарбовий матеріал підходить для фарбування розігрітої поверхні, завжди можна спробувати пофарбувати гарячу батарею у ванній кімнаті. Хороша вентиляція, якісна ізоляція дверей і невеликий обсяг приміщення допоможуть швидко видалити пари розчинника з кімнати, тому ризику в експерименті немає ніякого.
Фарба для гарячих батарей опалення
Відразу варто відзначити лакофарбові матеріали, якими ні в якому разі не можна фарбувати розігріті, нехай навіть до 100оС, труби і радіатори опалення. У цей список входять всі фарби і емалі, до складу розчинника яких входять бутиловий, етиловий, метиловий спирти, толуол і ксилол. Пари цих речовин стають вкрай токсичними при високій температурі і можуть привести до отруєння при їх вдиханні.
Другий тип фарб, заборонених до використання для фарбування батареї в опалювальний сезон, це нітрокраскі і нітроемалі. До їх складу входить ацетон і етиловий спирт, що вкрай негативно впливає на умови роботи. Але справа навіть не в цьому, температура випаровування ацетону трохи більше 40оС, тому на гарячих батареях нітрокраска буде пучитися грудками і бульбашками.
Пофарбувати батарею опалення в опалювальний сезон можна:
- Масляними лаками і фарбами;
- Акріловимі ЛКМ;
- Алкідними лакофарбовими матеріалами.
Поліуретанові і епоксидні матеріали для фарбування батарей в опалювальний сезон навіть не розглядаються.
Епоксидні смоли і фарби застосовуються для фарбування елементів гарячої арматури і труб, і навіть батарей опалення, але робиться це в специфічних умовах промислового виробництва.
У домашніх умовах можна спробувати самостійно виготовити фарбувальний матеріал для труб гарячого водопостачання на основі епоксидного клею ЕДП5, ЕДП5М, невеликої кількості розчинника або ацетону і наповнювача з сухої алюмінієвої пилу — срібнки. Такий варіант привертає тим, що:
- Фарба для гарячих батарей опалення виходить без запаху;
- Чудово прилипає до чавунної і алюмінієвої поверхні;
- Чи не вигорає від нагріву протягом тривалого опалювального сезону.
По суті, це найкраще, що є на сьогодні, якщо потрібно фарбувати гарячу батарею в житловій кімнаті, та ще в опалювальний сезон. Недарма більшість алюмінієвих радіаторів опалення в промисловості покриваються поліуретан-епоксидними матеріалами, середня стійкість такого покриття становить кілька десятків опалювальних сезонів.
До негативних сторонам саморобної епоксидної захисту відносять дві проблеми:
- Складно знайти епоксидну смолу високої якості з модифікованим затверджувачем на фталевою-малеїнової основі;
- Тривалий і трудомісткий процес підбору оптимальних співвідношень розчинника, смоли і затверджувача.
Для кожної марки смоли і затверджувача він знаходиться тільки методом проб і помилок. Виходить, щоб знайти оптимальний рецепт, потрібно пофарбувати трубу з гарячою водою кілька десятків разів. У разі удачі проблема вирішується раз і назавжди. Зрозуміло, що мало у кого вистачає терпіння на експерименти, простіше купити фарбу для гарячих труб опалення на один опалювальний сезон, ніж витрачати час і сили в пошуках універсального рішення.
Можна фарбувати гарячі батареї опалення емаллю
Алкідні матеріали не дають високої щільності лакофарбового шару, тому працювати з ними складно. Щоб отримати тонкий і твердий шар фарби, потрібно наносити кілька шарів ЛКМ, як мінімум два. Перший шар наноситься на грунт і просто розтирається з максимальною силою по металу. Стартове покриття виходить дуже міцним, тонким, з матовою поверхнею. Якщо до закінчення опалювального сезону залишилося небагато часу, то краще залишити в такому вигляді і пофарбувати радіатори вже з приходом весни.
Якщо опалювальний сезон тільки почався, то другий шар алкідної емалі краще нанести за допомогою пульверизатора або аерозольного балончика. Якщо пофарбувати потрібно невідкладно, то можна працювати і пензликом.
Чи можна фарбувати гарячі батареї акриловою фарбою
Найчастіше для фарбування радіаторів, вже заповнених гарячою водою, вибираються саме акрилові фарби. Вони нормально лягають на правильно підготовлену поверхню, дають щільний шар з рівномірним забарвленням.
Єдиним недоліком вважається висока швидкість випаровування води. Для схоплювання акрилової маси необхідні кисень повітря і вода. На гарячих трубах водна основа випаровується дуже швидко, тому поверхня може вийти шорсткою, без глянцю. По завершенню опалювального сезону можна пофарбувати батарею вдруге або чекати зниження температури батарей.
До недоліків акрилових фарб відносять противний запах, тому, перш ніж пофарбувати радіатор, потрібно буде організувати нормальне провітрювання приміщення, хоча випаровування акрилових ЛКМ не настільки шкідливі, як пари розчинників алкідних складів і нітроемалей.
Розрахунок фарби для батарей
Плануйте витрата фарби не менше 250 мл на один стандартний радіатор з 8 регістрів. Для того, щоб пофарбувати акриловими фарбами, на одну батарею буде потрібно матеріалу на 40% більше.
Важливо! Масляні фарби використовуються вкрай рідко з однієї простої причини. Якщо пофарбувати батарею в опалювальний сезон, то через кілька років, коли прийде час поновлення лакофарбового покриття, здерти стару масляну основу буде неймовірно складно. Через високу температуру оліфа полімеризується в дуже міцну і в’язку плівку, видалити яку можна тільки випалюванням.
Якщо нічого немає під рукою, а ситуація вимагає втручання, то краще використовувати класичну емаль ПФ-115. У опалювальний сезон можна пофарбувати одним шаром, цього буде достатньо, щоб дожити до літа.
Необхідні інструменти і матеріали
Для виконання робіт буде потрібно досить великий перелік матеріалів і інструментів:
- Електродрель з щіткою-насадкою, сталевий або бронзової щетиною;
- Ручна металева щітка;
- Ветошь для видалення старої фарби;
- Наждачна шкурка великого і середнього зерна;
- Дві пензлика з короткою жорсткою щетиною, одну доведеться обрізати і закріпити на довгій ручці під кутом;
- Настільний або підлоговий вентилятор;
- Респіратор, рукавички.
Порада! Куплену фарбу для гарячих труб опалення найкраще заздалегідь перевірити на якість і швидкість висихання на гарячій поверхні.
У розпал опалювального сезону труби розігріваються в середньому до 80оС. Вважається, що якщо кисть не прилипає-пригорає до труби, а на укладеному шарі не утворюється “ брижі ” і “ корочка ”, то нею можна пофарбувати батарею опалення в опалювальний сезон.
підготовчі роботи
В першу чергу необхідно звільнити місце для фарбування батареї. Настільки клопітка справа, як фарбування радіатора, та ще в опалювальний сезон, вимагає прибрати все зайве навколо радіатора і організувати нормальне провітрювання приміщення.
Перший етап, як правило, найбільш брудний і вимагає регулярної вологого прибирання навколо місця установки батареї. Буде корисним використовувати невеликий пилосос, за допомогою якого дуже зручно збирати пил зі старою фарби, особливо з-за і з-під регістрів.
Перш ніж здерти фарбу електродрилем з металевою насадкою, потрібно захистити стики між регістрами, найкраще замотати капроновим шнуром. Жорстка бронзова щетина на великих оборотах обертання моментально вирізає гумове і лляне ущільнення, а під час опалювального сезону це може мати просто катастрофічні наслідки.
Після зняття верхнього шару фарби метал потрібно буде акуратно зачистити наждачним папером, особливо на поглибленнях, на ребрах і згонах. Робити це потрібно вручну, без електродрилі, інакше, знову ж таки, серйозно зростає ризик пошкодити батарею.
Останнім етапом потрібно очистити метал від пилу, гарячу батарею миють губкою або ганчіркою, обов’язково чистою водою з невеликою добавкою кальцинованої соди.
Важливо! В процесі роботи приміщення потрібно як мінімум кілька разів провітрювати, не потрібно боятися вихолодити кімнату. Потужність тепловіддачі в опалювальний сезон настільки велика, що за кілька годин провітрювання, навіть в сильний мороз, шанси розморозити труби майже дорівнюють нулю.
Як пофарбувати гарячу батарею опалення
Очищену і висушену металеву поверхню, перед тим як пофарбувати, потрібно ще раз протерти сухою чистою ганчіркою, щоб видалити залишки содового нальоту.
Послідовність виконання робіт виглядає наступним чином:
- Аерозольним балончиком або пульверизатором потрібно пофарбувати внутрішні частини ребра, і стінки регістрів. Можна фарбувати « кривої » щіткою, але якість помітно нижче. Робимо перерву і провітрюємо приміщення;
- Лампою підсвічуємо висохлий шар фарби на батареї, визначаємо місця, де фарба не лягла на гарячу поверхню або вийшов шлюб. Акуратно підчищаємо наждачним шкуркою і продуваємо “ нутрощі ” повітрям;
- Далі потрібно видалити всі захисні шнури і пластирі, пофарбувати місце з’єднань регістрів і труб. Знову ж сушимо, провітрюємо і оглядаємо результати роботи. Поки йде опалювальний сезон, терти наждачним папером на з’єднаннях не можна;
- На завершальному етапі необхідно пофарбувати лицьову частину і боки регістрів. Робити це потрібно за допомогою щітки з короткою щетиною. Набирається невелика кількість фарби і ретельно розтирається тонким шаром по поверхні металу.
Після того як була виконана велика частина роботи, батарею можна залишити в такому вигляді до закінчення опалювального сезону. За зовнішнім виглядом вона мало чим відрізняється від тих, які пофарбовані влітку при нормальній температурі. Якщо ж умови вимагають завершення робіт, потрібно буде нанести завершальний шар фарби, найкраще за допомогою пульверизатора або ж звичайної м’якою пензлем.
Фарбувати лицьову поверхню потрібно швидко. Матеріал фарби починає кипіти на поверхні, над гарячою батареєю з’являється хмара розчинника. Тому, якщо є можливість, потрібно відкрити двері і вікно, поставити вентилятор і активно видувати хмара за межі приміщення.
Поради досвідчених майстрів
Останній шар не означає, що роботи повністю закінчені. Якщо важливо довести зовнішній вигляд батареї до ідеального стану, то можна виконати глянцювання або полірування. Це не тільки боротьба за зовнішній вигляд радіатора, гладка поверхня віддає значно більше тепла в повітря, ніж шорстка грунтована. Тим більше, це має сенс робити в процесі опалювального сезону, для того щоб поліпшити обігрів приміщення.
У найпростішому випадку лицьової шар фарби просто полірується м’якою тканиною, змоченою в мильній воді. Зрозуміло, що працювати з гарячою поверхнею не дуже комфортно, тому можна піти іншим шляхом. Наприклад, нанести додатковий шар поліуретанового або алкідного лаку, що дає глянець. Лаком краще фарбувати теплі радіатори опалення, тоді поява глянцю гарантовано.
Фарба, все одно яка — алкідная або нітроемаль, і вже тим більше масляна, через високу температуру гарячої батареї знаходиться в досить пластичному стані, тому до закінчення опалювального сезону бажано уникнути будь-яких робіт з радіатором, не намагатися ставити на нього речі, чистити або використовувати у вигляді підставки.
висновок
Фарбувати гарячу батарею під час опалювального сезону не складе особливої проблеми, значно складніше не заробити отруєння від випарів фарби. Тому буде незайвим, якщо в будинку є засоби захисту, найкраще протигаз і респіратор з фільтрами. Приміщення потрібно обов’язково частіше провітрювати, навіть якщо батареї в розпал опалювального сезону гріють вельми посередньо.